The Treasure

Drie mannen en een metaaldetecor. Meer heeft de Roemeense regisseur Corneliu Porumboiu (Politist, adjectivThe Second Game) niet nodig om in de tonen van een absurd sprookje te schetsen hoe Roemenië ruim vijftien jaar na de val van dictator Nicola Ceaucescu nog steeds worstelt met de gevolgen van het communisme. Natuurlijk. Er zijn nieuwe rijken. Maar dezelfde arme sloebers die het slachtoffer waren van het communisme, vallen nu ten prooi aan het kapitalisme.

Porumboiu’s films zijn kettingreacties van grimmige dilemma’s: als dit, dan dat. In dit geval: wat als er op een avond een buurman op je stoep staat die vraagt of je mee gaat om een schat op te graven? Is er wel een schat? Heeft hij er wel recht op? Stapje voor stapje ontrafelt The Treasure de menselijke hebzucht. En als de mens aan de beurt is geweest, de hebzucht van de staat. We spraken Porumboiu vorig jaar tijdens het Weense filmfestival de Viennale.

Het verhaal achter The Treasure begon als een documentaire. Hoe zat dat? “Acteur Adrian Purc?rescu, die de buurman speelt, was bezig met een eigen speelfilm, een liefdesgeschiedenis tegen de achtergrond van de revolutie. Hij financierde alles zelf, draaide een paar dagen per jaar, maar hij kwam er niet uit. Hij vroeg me om hulp, maar we moesten het project laten varen. Om toch met hem te kunnen werken stelde ik voor om een documentaire te maken over een overlevering die sinds een paar decennia in zijn familie wordt doorverteld: dat zijn overgrootvader bij de komst van het communisme ergens een schat begraven zou hebben. Dus huurde ik een man met een metaaldetector, wij naar de desbetreffende plek toe, maar er bleek niets te liggen. We zaten opgesloten in onze eigen film. Toen heb ik voorgesteld om er een speelfilm van te maken.
“Deze legende is typisch voor Roemenië. Iedere familie kent wel iemand die ergens een schat begraven heeft, en die talloze redenen heeft om hem nu even niet op te graven. De wet en de belasting zijn vaak de belangrijkste: wat wiens eigendom is, nadat zo lang alles genationaliseerd en gecollectiviseerd is geweest, is in postcommunistisch Roemenië nog steeds niet voor iedereen duidelijk. De verhalen hebben te maken met ons verlangen naar wonderen en dat moeten we niet in religieuze zin opvatten. Het zegt iets over de absurde tijden waar mijn land mee te maken heeft gehad. De opkomst van dit soort mythen diende een tweeledig doel. Het was een vorm van verzet, want ergens had iemand dan nog geld liggen om te kunnen ontsnappen, mocht de nood aan de man komen. Maar het was ook een verdachtmaking, om een bepaalde familie in een kwaad daglicht te stellen en te zeggen dat ze iets achterhielden. Er zijn twee verklaringen: de ene is corruptie, en de andere de gedachte dat kapitalisme nooit zal sterven.”

Over Metaaldetectie Benelux

Metaaldetectie Benelux is er voor en door metaaldetectie enthousiastelingen, wij helpen je graag op weg in de mooie en wondere wereld van metaaldetectie met tips, trucs en handige informatie, voor beginner en gevorderde gebruiker.